Švietimo pažangos programoje „Tūkstantmečio mokyklos II“ dalyvaujančių keturių Kelmės rajono mokyklų – Jono Graičiūno, Tytuvėnų, Šaukėnų Vlado Pūtvio-Putvinskio gimnazijų bei „Kražantės“ progimnazijos vadovų ir mokytojų delegacija dalyvavo stažuotėje Norvegijoje, Trondheimo mieste. Vizito tikslas – susipažinti su šios šalies švietimo sistema ir perimti vertingas patirtis, kurios padėtų siekti švietimo kokybės rajono mokyklose. Stažuotė surengta įgyvendinant Kelmės rajono savivaldybės švietimo pažangos plano 29-ą veiklą. Ją organizavo Jono Graičiūno gimnazija, koordinatorė – anglų kalbos mokytoja metodininkė Rasa Rimidytė-Liekienė.
Stažuotės metu lankytasi pradinio ugdymo Brundalen mokykloje ir pagrindinėje Lade mokykloje. Šios mokyklos Trondheime garsėja inovatyviais mokymo metodais, administracijos ir mokytojų lyderyste bei mokyklos bendruomenės narių įsitraukimu į mokyklos gyvenimą. Kelmės rajono pedagogai galėjo pamatyti, kaip Norvegijoje kuriama palanki aplinka mokiniams, itin daug dėmesio skiriant emocinei gerovei, socialinių įgūdžių lavinimui bei įtraukiajam ugdymui. Stažuotės dalyviams Brundalen ir Lade mokyklų vadovai surengė mokymus apie lyderystę, pristatė, kaip jų mokyklose veikia lyderių grupės, kurios atsakingos už įvairias ugdymo sritis: pažangos vertinimą, lankomumą, įtrauktį ir kt. Diskutuota apie mokyklos identiteto, komunikacijos bendruomenėje svarbą, lankytasi muzikos, dailės pamokose, robotikos užsiėmime.
Stažuotės tema „Vadovo-lyderio komunikacija komandoje“ buvo pasirinkta neatsitiktinai. Siekiant pagerinti švietimo kokybę ir užtikrinti sėkmingą mokyklų veiklą, labai svarbus efektyvus vadovavimas ir stipri komandinė komunikacija. Norvegijoje mokyklų vadovai yra lyderiai, kurie pirmiausia savo pavyzdžiu daro įtaką mokyklos darbuotojų elgesiui, jų veiklai, vadovai sudaro tinkamas ugdymo ir darbo sąlygas bei telkia mokyklos bendruomenę pokyčiams siekiant mokyklos tikslų, nukreiptų į kiekvieno besimokančio mokinio sėkmę. Stažuotės dalyviai turėjo galimybę gilintis į lyderystės modelius, kurie akcentuoja bendradarbiavimą ir pasitikėjimą.
Vienas iš pagrindinių stažuotės tikslų buvo perimti patirtį kuriant pozityvius mokyklos bendruomenės narių tarpusavio santykius ir palankų mokyklos mikroklimatą, užtikrinant saugią fizinę ir emocinę mokymo(si) aplinką kiekvienam. Norvegijos ugdymo įstaigose mokytojai itin daug dėmesio skiria ne tik akademinių žinių perteikimui, bet ir socialinei bei emocinei mokinių gerovei – tai leidžia mokiniams jaustis priimtiems, išklausytiems ir palaikomiems.
Kelmės rajono mokyklų vadovai, mokytojai iš šios stažuotės parsivežė vertingų idėjų, kaip skatinti bendruomeniškumą mokyklose bei gerinti vadovavimo procesus. Norvegijos mokyklų patirtis dar kartą patvirtino, kad ugdymo sėkmė priklauso ne tik nuo mokymo metodų, bet ir nuo to, kaip efektyviai bendradarbiauja visa mokyklos bendruomenė: vadovai, mokytojai, mokiniai ir tėvai, darbuotojai – taip gerėja mokymosi rezultatai, kuriama saugi, motyvuojanti mokytis ugdymo aplinka.
Rasa Rimidytė-Liekienė,
anglų kalbos mokytoja metodininkė