Spalio mėnesį Kelmės J. Graičiūno gimnazijos delegacija – 25 gimnazistai kartu su mokytojais Rasa Gabšyte, Eugenijumi Jafimovu ir Rasa Rimidyte-Liekiene, projekto koordinatore, vyko į Balvai miestą Latvijoje, kur kartu su valstybinės Balvai gimnazijos mokiniais dalyvavo Nordplus Junior projekto „EcoQuest: Exploring Sustainable Living in Every Step“ („Ekologinė kelionė: tvaraus gyvenimo tyrinėjimas kiekviename žingsnyje“) veiklose. Viso vizito metu projekto komanda aktyviai dalyvavo įvairiose veiklose ir išvykose: lankėsi Latvijos įmonėse, ūkiuose, kuriuose įgyvendinamos tvarumo iniciatyvos, dalyvavo integruotose pamokose, kūrybinėse dirbtuvėse, tyrinėjo Balvai miesto apylinkių gamtą.
Projekto savaitė prasidėjo ekskursija po Balvai valstybinę gimnaziją. Vėliau aktų salėje projekto dalyvius pasveikino mokyklos mokytojai ir direktorė Kristine Lele. Mokyklos vadovė pasidžiaugė, kad šis projektas, skirtas tvarumo temai, sujungė skirtingų valstybių mokinius ir mokytojus, siekiančius gilinti žinias apie ekologiją bei tvarų gyvenimo būdą. Po trumpo savaitės veiklų pristatymo gimnazistai žaidė susipažinimo žaidimus bei dalyvavo diskusijose, ką jiems reiškia tvarumas.
Antrąją vizito dieną projekto dalyviai vyko į URDA aplinkosaugos ir technologijų parką, ten stebėjo atliekų rūšiavimo ir perdirbimo procesus, dalyvavo edukacijoje apie rūšiavimą, kurios metu dalijosi savo šalių patirtimi, kaip žmonių kasdienybėje įgyvendinamas tvarumas ir ekologija. Po pietų keliauta į ekologinį „Ozolzīles“ šeimos ūkį, ragauta čia pagamintų sirupų, sulčių, liofilizuotų vaisių ir daržovių trapučių iš tame pačiame ūkyje užaugintos produkcijos. Ekskursijos Sietyniežyje metu mokiniai pamatė vieną aukščiausių balto smiltainio uolų Latvijoje, o Vijciemo kankorėžių džiovykloje, kuri yra seniausia Latvijoje ir vienintelė tokia pasaulyje, sužinojo, kaip naujų medžių sodinimui iš kankorėžių išgaunamos sėklos. Įdomu, kad džiovykloje naudojama daugiau nei šimto metų senumo originali tvari įranga,
Trečioji projekto diena prasidėjo integruota biologijos-anglų kalbos pamoka apie bičių gyvenimą, jų naudą ūkininkaujant. Vėliau, kad būtų galima pamatyti tvaraus ūkininkavimo procesą iš arti, projekto dalyviai vyko į Kotini ūkį, kur laikomos bitės, jos apdulkina pupų ir rapsų laukus, ūkininkai džiaugiasi didesniu derliumi. Šiame ūkyje auginami javai, spaudžiamas ir parduodamas rapsų aliejus. Netoliese esančiame Rekovos malūne mokiniai ragavo vegetariškų patiekalų iš Kotiņi ūkio gaminių. Vėliau keliauta į Viliaka miestą Latgalos šiaurėje – tai viena seniausių latgalių gyvenviečių. Ten mokiniai pasivaikščiojo ilgiausiu Latvijoje – net 144 metrų ilgio – pontoniniu tiltu bei apsilankė Viliakos muziejuje, kuriame ne tik susipažino su miestelio istorija, bet ir apžiūrėjo žinomo ornitologo E. Spravniko Latvijos paukščių kiaušinių kolekciją, kuri yra viena vertingiausių Latvijos gamtinių objektų.
Kitos dienos integruotos biologijos-anglų kalbos pamokos tema – Latvijos ir Lietuvos miškai. Po veiklų mokykloje visa Nordplus projekto komanda išvyko į žygį Lubano raisto rezervate – ėjo Teirumniekų pelkės taku. Žygio metu mokiniai ir mokytojai grožėjosi įspūdinga gamta, diskutavo, kodėl yra svarbu saugoti tokias ekosistemas. Vėliau apsilankyta Ozolmajas ūkyje – šis ūkis yra puikus pavyzdys, kaip galima tvariai ūkininkauti ir prisidėti prie aplinkos apsaugos. Tą pačią dieną Balvai valstybinės gimnazijos mokiniai surengė koncertą, skirtą Nordplus projekto vizitui.
Paskutinę vizito dieną gimnazistai dalyvavo kūrybinėse dirbtuvėse: iš naudoto kartono kūrė sapnų gaudykles, o iš natūralios gamtinės medžiagos – mandalas Šios veiklos skatino kūrybiškumą ir įrodė, kad ir iš antrinių žaliavų įmanoma kurti meno kūrinius.
Kelmės J. Graičiūno gimnazijos projekto komanda iš Latvijos parsivežė daug naujų patirčių, žinių apie tvarų gyvenimo būdą ir gali pasidžiaugti užsimezgusiomis draugystėmis. Šis projektas ne tik gilino dalyvių supratimą apie tvarumą, bet ir skatino tarpkultūrinį bendradarbiavimą. Dabar visi nekantriai laukia pavasario, kai projekto veiklos tęsis Lietuvoje.
Rasa Rimidytė-Liekienė,
anglų kalbos mokytoja metodininkė, projekto koordinatorė